Empat kategori utama
kajian kualitatif;
1. Kajian kes
2.
Phenomenology
3.
Ethnography
4.
Grounded Theory
Kajian Kes
~
Kajian teliti terhadap sesuatu keadaan dalam keadaan yg semulajadi yg
diilhamkan daripada peserta yang menyertai kajian.
~
Kajian ini meneroka kes dimana 3 bdk OKU diletak dalam keadaan atau
persekitaran normal
~
Kajian ini juga mengkaji secara mendalam mengenai kepentingan pengkaji dalam
keadaan yg semulajadi yang dilihat dari sudut pandangan pengkaji
Phenomenology
~
Kajian yg melibatkan analisis maksud kepada pengalaman yg ada.
~
Kajian ini bertujuan utk mengkaji mksd ‘ketinggalan’ atau ‘keciciran’ bagi
remaja
~
Kajian ini juga mengkaji secara mendalam tentang pengalaman remaja yg
‘tercicir’ atau ‘ketinggalan’ bagi perspektif remaja.
Ethnography
~
Kajian tentang kepercayaan dan amalan bagi sesuatu kumpulan etnik atau kumpulan
sosial.
~
Tujuan kajian ini adalah utlk mengenal pasti dan juga menggambarkan konflik yg
ada bg kumpulan guru tahun 2 apabila mereka bertukar teknik pengajaran
konvensional kpd teknik pengajaran moden.
~
Kajian ini juga bertujuan mengkaji kepercayaan dan juga amalan bg kumpulan guru
Tahun 2 yg mengalamai fenomena biasa yg berkaitan dgn teknik pengajaran mereka
Grounded Theory
~ kajian mengenai
kefahaman tentang sesuatu fenomena
~
Tujuan kajian adalah utk memahami hubungan penggunaan aras bagi guru yg
terlibat dengan mesyuarat pada petang Jumaat. Kami mendapati bhw guru yg
menggunakan aras bagi mengawasi pencapaian mereka dari ‘profesional’ kepada ‘pencapaian
kendiri’.
~
Kajian ini juga mengkaji kepentingan fenomena kepada pengkaji dan juga utk
memberikan kefahaman kpd pengkaji ttg fenomena yg dikaji
No comments:
Post a Comment