Modal budaya adalah satu konsep sosiologi yang telah
mendapat populariti yang meluas sejak ia mula disuarakan oleh Pierre Bourdieu.
Bourdieu dan Jean-Claude Passeron pertama kali menggunakan istilah dalam "Cultural Reproduction dan Social Reproduction" (1973).
Dalam karya ini, dia cuba untuk menerangkan perbezaan dalam hasil pendidikan di Perancis pada tahun 1960-an. Sejak itu telah dihuraikan dan berkembang maju dari segi lain-lain jenis modal dalam dalam The Forms of Capital (1986) dan dari segi pendidikan tinggi, sebagai contoh, dalam The State Nobility (1996). Bagi Bourdieu, modal bertindak sebagai hubungan sosial dalam sistem pertukaran, dan istilah ini diperluaskan kepada semua bahan barangan dan simbolik, (dipetik di Harker, 1990:13) dan modal budaya bertindak sebagai hubungan sosial dalam sistem pertukaran yang termasuk pengetahuan budaya terkumpul yang memberikan kuasa dan status. Bourdieu menyatakan modal budaya merujuk kepada aset bukan fiskal yang melibatkan ilmu pendidikan, sosial dan intelektual yang diberikan kepada kanak-kanak yang membesar dalam intelektual keluarga moden. Bagi beliau, budaya kelas dominan adalah disebarkan dan diberi ganjaran melalui sistem pendidikan yang mana budaya yang menepati dan sesuai terhadap pelajar-pelajar adalah yang paling akan berjaya dalam bidang akademik dan sosio ekonomi
Dalam karya ini, dia cuba untuk menerangkan perbezaan dalam hasil pendidikan di Perancis pada tahun 1960-an. Sejak itu telah dihuraikan dan berkembang maju dari segi lain-lain jenis modal dalam dalam The Forms of Capital (1986) dan dari segi pendidikan tinggi, sebagai contoh, dalam The State Nobility (1996). Bagi Bourdieu, modal bertindak sebagai hubungan sosial dalam sistem pertukaran, dan istilah ini diperluaskan kepada semua bahan barangan dan simbolik, (dipetik di Harker, 1990:13) dan modal budaya bertindak sebagai hubungan sosial dalam sistem pertukaran yang termasuk pengetahuan budaya terkumpul yang memberikan kuasa dan status. Bourdieu menyatakan modal budaya merujuk kepada aset bukan fiskal yang melibatkan ilmu pendidikan, sosial dan intelektual yang diberikan kepada kanak-kanak yang membesar dalam intelektual keluarga moden. Bagi beliau, budaya kelas dominan adalah disebarkan dan diberi ganjaran melalui sistem pendidikan yang mana budaya yang menepati dan sesuai terhadap pelajar-pelajar adalah yang paling akan berjaya dalam bidang akademik dan sosio ekonomi
Bourdieu (1973:80) menulis:
“By doing away with giving explicitly to everyone what it
implicitly demands of everyone, the educational system demands of everyone
alike that they have what it does not give. This consists mainly of linguistic
and cultural competence and that relationship of familiarity with culture which
can only be produced by family upbringing when it transmits the dominant
culture.”
Menurut Bourdieu, budaya kelas yang paling berkuasa
berfungsi sebagai budaya yang sah yang boleh menguasai yang tahap berbeza-beza.
Pelajar-pelajar yang telah dipupuk dengan bentuk-bentuk budaya dari zaman
kanak-kanak akan mempunyai kebarangkalian yang paling besar untuk berjaya dalam
akademik.
Asal
Usul Teori Modal Budaya
Pierre Bourdieu (1930 -2002) merupakan tokoh sosiologi
yang terkenal dan merupakan salah seorang tokoh yang mengkaji fungsi amalan-
amalan pendidikan yang menyumbang kepada
ketidaksamaan sosial. Bourdieu pada awalnya menghasilkan karya-karya
yang memaparkan sejumlah pengaruh teoritis, termasuk fungsionalisme,
strukturalisme dan eksistensialisme, terutama pengaruh Jean Paul Sartre dan
Louis Althusser. Pada tahun 60an ia
mulai mengolah pandangan-pandangan tersebut dan membangun suatu teori tentang
model masyarakat. Gabungan antara pendekatan teori objektivis dan teori
subjektivis sosial yang dituliskan dalam buku yang berjudul ”Outline Of A Theory Of Practice” dimana
di dalamnya ia memiliki posisi yang unik kerana
berusaha menganalisiskan kedua pendekatan metodologi dan epistemologi
tersebut. Beliau menganalisis
bagaimana sekolah telah menyumbang kepada reproduksi kelas sosial.
Ketidaksamaan sosial telah dipindahkan dari satu generasi kepada generasi yang lain. Antara konsep-konsep penting yang telah beliau
sumbangkan untuk menganalisis proses reproduksi adalah ‘habitus’, ‘modal budaya’
dan ‘penganiayaan simbolik’.
Apakah
Modal Budaya?
Modal budaya adalah berbentuk simbolik tidak seperti
modal ekonomi yang berbentuk material(wang).
Oleh itu ilmu pengetahuan adalah modal budaya. Modal budaya mentakrifkan bagaimana manusia
melibatkan diri antara satu sama lain dan sumber-sumber ekonomi. Sama ada
budaya organisasi yang baik atau buruk - modal budaya dicipta apabila nilai,
tradisi, kepercayaan dan bahasa menjadi mata wang untuk memanfaatkan modal
lain. Modal budaya mempunyai tiga sub-jenis iaitu “embodied”, “objectified” and
“institutionalized” (Bourdieu, 1986:47).
Modal budaya “embodied” dibahagikan kepada secara sedar
diperolehi dan secara pasif diwarisi sifat-sifat diri sendiri. Modal budaya
tidak berpindah serta-merta seperti hadiah atau wasiat, sebaliknya, ia
diperolehi dari masa ke masa. Sebagai contoh ialah modal bahasa. Modal bahasa
boleh ditakrifkan sebagai satu
penguasaan dan kaitan dengan bahasa (Bourdieu, 1990:114). Modal bahasa dianggap
sebagai satu bentuk modal budaya ‘embodied’ kerana kemahiran berkomunikasi diperolehi daripada budaya persekitaran
seseorang.
Modal budaya “Objectified” terdiri daripada benda-benda
fizikal yang dimiliki, seperti alatan saintifik atau karya-karya seni. Barang-barang
budaya ini boleh dipindahkan secara keuntungan ekonomi (seperti dengan membeli
dan menjual mereka dengan mengambil kira hanya kepada kesanggupan orang lain
untuk membayar) dan bagi maksud "simbolik". Contohnya, seseorang itu dikatakan boleh
memiliki modal budaya “objectified” dengan memiliki lukisan manakala seseorang
itu boleh menggunakan lukisan hanya jika
seseorang itu mempunyai asas yang betul tetang konsep modal budaya sebelumnya.
Modal budaya “institutionalized” terdiri daripada pengiktirafan dari sesebuah
institusi di mana modal budaya yang dimiliki oleh seseorang individu paling
kerap adalah di dalam bentuk kelayakan akademik. Konsep ini memainkan peranan
yang paling menonjol dalam pasaran buruh, di mana ia membolehkan pelbagai modal
budaya yang akan dinyatakan dalam ukuran kualitatif dan kuantitatif. Proses pengiktirafan daripada sesebuah institusi
itu memudahkan penukaran modal budaya kepada modal ekonomi dengan menjadikannya
sebagai heuristik yang mana penjual boleh gunakan untuk menggambarkan modal
mereka dan pembeli boleh gunakan untuk menggambarkan keperluan mereka untuk
modal itu.
Menurut rangka kerja Bourdieu, kunci kejayaan dalam
pendidikan adalah disebarkan secara berbeza mengikut latar belakang
sosial. Hanya murid yang ‘berbudaya’
atau daripada keluarga yang mempunyai cita rasa mempunyai akses kepada kunci
pendidikan. Beliau mengenal pasti tiga
zon citarasa iaitu cita rasa sah, cita rasa ‘middle-brow’ dan cita rasa
popular. (Amir Hassan Dawi, 2009).
Pierre Bourdieu |
thank you for this article,
ReplyDeletethank you for this article,
ReplyDeleteassalamualaikum wr wb. mas sy mau minta pendapat mas, bisakah modal budaya bergerak dalam suatu jaringan atau komunitas tertentu. semisal komunitas hobi. karena mereka menurut bourdieu adalah lahir dari habitus yang berbeda beda tetapi mengapa bisa ia menciptakan suatu kesamaan baru dan membuat komunitas "hobi" tsb. mohon bantuan jawabannya mas. terimakasih :)
ReplyDeleteThank you, sangat membantu.
ReplyDelete