(1) Model Stres
– Cooper (1988)
Model
stres Cooper.al (1979) menerangkan bahawa stres adalah sebarang kuasa yang
meletakkan faktor psikologikal dan fizikal melampaui tahap keupayaan individu.
Ini bermaksud halangan yang timbul akan mengakibatkan tekanan. Sehubungan
dengan itu, setiap individu mempunyai keupayaan dan pendekatan yang berbeza dan
bergantung kepada jenis pesonaliti serta mekanisme daya tindak yang digunakan.
Sekiranya tekanan gagal ditangani maka ia akan menimbulkan masalah dan berkemungkinan
individu tersebut akan mengalami tekanan yang terus dan berlarutan. Beliau
telah menyatakan bahawa, setiap individu kebanyakan cuba menjaga emosi,
pemikiran dan hubungan dengan persekitaran agar mereka selesa.
(2) Model Stres Atkinson (1988)
Stres
didefinisikan sebagai permintaan berlebihan yang melampaui kebolehan seseorang
individu.( Atkinson,1988)
Permintaan daripada pelbagai sumber, kerja yang banyak dan ketidakcukupan
masa akan mendatangkan stres. Stres dikategorikan kepada dua iaitu luaran dan
tekanan dalaman. Tekanan luaran iaitu persekitaran fizikal (seperti piawai yang
terlalu tinggi) dan emosi (seperti tidak mahu meminta bantuan).
(3) Model Tekanan Kerja Guru (Kyriacou dan
Sutcliffe, 1978)
Kyriacou
dan Sutcliffe(1978) menyatakan bahawa konsep stres kerja guru sebagai satu sindrom
gerak balas terhadap kesan negatif seperti kemarahan atau kemurungan guru yang
biasanya disertai oleh potensi perubahan pathogenic psychological dan ‘biochemical’
yang berpunca daripada aspek pekerja guru dan perantara yang dipersepsikan
sebagai mendatangkan ancaman terhadap harga diri atau kesempurnaan diri guru
dan gaya tindak untu mengawal atau menangani ancaman akan digiatkan untuk
mengurangkan sesuatu ancaman yang dipersepsikan (Mokhtar,1998).
(4) Model Tekanan Guru ( Boyle, Borg, Falzon
& Baglioni, 1995)
Model
yang dibentuk oeh Boyle, Borg, Falzon & Baglioni berpandukan kepada lima
sumber yang mempengaruhi tekanan di kalangan guru. Lima sumber itu ialah beban
kerja, karenah pelajar, pengiktirafan professional, sumber pengajaran dan
perhubungan dengan rakan sekerja yang kurang baik. Berdasarkan Model Tekanan Guru, kelima-lima
faktor iaitu bebanan kerja, karenah pelajar, pengiktirafan professional, sumber
pengajaran , perhubungan kurang baik dengan rakan sekerja merupakan faktor utama
yang menyebabkan tekanan kepada guru. Walau bagaimanapun dalam kajian yang
mereka lakukan berpendapat bahawa di antara lima faktor utama ini, bebanan kerja
dan salah laku pelajar menjadi penyumbang utama terhadap tekanan yang dialami
oleh guru berkenaan dan diikuti oleh faktor-faktor lain.
saya ingin bertanya. adakah teori tenaga kerja guru boleh digunapakai untuk penyelidikan terhadap pelajar pendidikan yang masih lagi menjalankan pembelajaran?
ReplyDelete