Memang tidak
dinafikan seseorang guru yang membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran
sama ada ke peringkat ijazah, sarjana atau PHD, mereka akan mengalami stres belajar
sepanjang pengajian mereka sama ada di IPG mahupun di universiti. Ini
dibuktikan daripada dapatan kajian yang telah dibuat oleh pengkaji-pengkaji terdahulu.
Pamela P. Smilo(2008)
dalam kajiannya menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan
dalam tahap stres di kalangan pelajar yang tinggal di dalam dan di luar kampus. Kajian juga menolak hipotesis yang menyatakan
terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap stres di kalangan pelajar yang
bekerja dengan atau pelajar yang tidak bekerja. Ini disebabkan kajian dilakukan
pada minggu pertama semester baru. Jika kajian ini telah dijalankan di
tengah-tengah semester atau semasa peperiksaan akhir kemungkinan akan dapat
keputusan yang berbeza tentang tahap stres.
Kimberly Lynn
Dickerson(2008) menyatakan bahawa tahap stres guru-guru pelatih bidang
pendidikan khas adalah lebih tinggi daripada guru-guru pelatih bidang lain
semasa dan selepas tamat latihan mengajar.
Kajian juga membuktikan bahawa tahap stres guru pelatih bidang pendidikan
khas selepas tamat katihan mengajar lebih tinggi daripada tahap stress semasa
latihan mengajar.
Kajian oleh Karen
S. Moses(2012) menyatakan bahawa antara faktor yang paling memberi stress dan
membawa kesan negatif kepada prestasi akademik adalah keluarga, faktor-faktor
masa,kewangan, dan pensyarah. Manakala faktor kesihatan mental dan fizikal,
teknologi, perjalanan, kebimbangan peribadi, dan masalah undang-undang memberikan stress di tahap yang sederhana
kepada pelajar.
Mastura Mahfar,
Fadilah
Zaini &Nor
Akmar Nordin(2007) dalam kajian mereka, ‘Analisis faktor penyebab stres di
kalangan pelajar’ mendapati bahawa bahawa tahap stres pelajar yang dikaji adalah
di tahap yang sederhana. Mereka juga mendapati bahawa kerjaya merupakan faktor penyebab utama stres di kalangan pelajar,
diikuti oleh faktor akademik dan faktor persekitaran.
Hasil kajian
oleh Priya & Vikram Bisen(2012) ke atas 300 pelajar Sarjana Perniagaan
(MBA) telah mendapati bahawa pelajar-pelajar yang mengikuti pengajian ini
mengalami stres semasa dalam pengajian mereka. Kajian yang menggunakan kaedah
kuantitatif melalui kaedah tinjauan mendapati bahawa 90.6% pelajar mengalami
simptom stres iaitu perubahan tabiat tidur dari simptom-simptom yang lain
seperti kebimbangan, kegelisahan, sakit leher/bahu, tertekan dan
sebagainya. Kajian ini juga telah
merumuskan terdapat lima faktor utama yang menyumbang kepada stres pelajar-pelajar
ini iaitu tekanan untuk berjaya dalam peperiksaan, kebimbangan mendapat
pekerjaaan, persaingan dengan rakan, gred yang rendah serta harapan yang tinggi
daripada keluarga.
Misra dan McKean
(2000) telah melakukan kajian terhadap 249 orang pelajar dan 67 orang pensyarah
di Universiti Midwestern yang bertujuan
membandingkan persepsi antara pelajar dan pensyarah terhadap stres akademik
pelajar. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujud ketidaksamaan persepsi di kalangan
pelajar dan pensyarah terhadap punca stres pelajar dan reaksi terhadap stres. Kajian
menunjukkan bahawa persepsi pensyarah adalah pelajar mempunyai tahap stres yang
tinggi serta menunjukkan reaksi stres yang kerap berbanding persepsi sebenar
pelajar terhadap stress belajar. Stres di kalangan pelajar university telah
dikenalpasti kepada empat aspek iaitu akademik, kewangan, kesihatan dan masa.
Tahap stres paling tinggi di kalangan pelajar adalah semasa membuat persediaan
untuk peperiksaan, persaingan memperolehi gred yang baik serta perkara yang
melibatkan pengurusan masa.
Ia selari dengan
kajian yang dibuat oleh Zaid, Ali , Siti
, Ahmad dan Abdul Rashid (2009) yang melibatkan
seramai 245 orang sampel yang terdiri daripada pelajar-pelajar wanita tahun
akhir program Sarjana Muda Kejuruteraan yang telah dipilih secara rawak dari
tiga fakulti kejuruteraan di UTHM. Kajian
yang berbentuk menunjukkan bahawa semua pelajar wanita tahun akhir program
Sarjana Muda Kejuruteraan dari semua fakulti kejuruteraan menghadapi stres semasa
berada di UTHM.. Hasil kajian juga
mendapati bahawa faktor hubungan interpersonal merupakan penyumbang utama stres
pelajar diikuti faktor akademik dan faktor persekitaran pembelajaran. Faktor utama yang menyumbang kepada stres
pelajar wanita dari aspek akademik disebabkan jadual peperiksaan yang terlalu
padat dan terlalu banyak bab yang perlu diulang kaji untuk menghadapi kuiz,
ujian atau peperiksaan. Dalam aspek
persekitaran pembelajaran pula, faktor utama yang menyumbang kepada stres
pelajar wanita disebabkan pencemaran bunyi, udara dan air di sekitar tempat
belajar dan pengangkutan bas/van yang tidak sistematik.
No comments:
Post a Comment