Dalam proses menjadi seseorang pelajar, seseorang itu akan mengalami stres dari pelbagai punca seperti akademik, keluarga, kewangan, rakan sebaya mahupun persekitaran pembelajaran. Kali ini saya hanya membincangkan dari aspek akademik dan persekitaran pembelajaran yang sering menjadi punca kepada stres belajar.
Akademik
Tugasan dan
peperiksaan merupakan dua aspek penting dan saling berkaitan. Menurut Atkinson (1998),
bebanan kerja terlalu banyak dalam masa yang singkat juga boleh menyebabkan
stress kepada pelajar. Antara perkara
yang memberi stress kepada pelajar termasuklah bebanan tugas akademik terlalu
banyak, arahan membuat tugasan kuliah kurang jelas, kesukaran mencari bahan
rujukan di perpustakaan serta melakukan banyak tugasan pada masa yang sama. Ia
selari dengan kajian yang dibuat oleh Kohn dan Frazer (1986) menyatakan pelajar
universiti sering berhadapan dengan stres dalam menjalani kehidupan akibat
daripada sumber stres seperti beban tugas yang diberikan oleh pensyarah,
situasi kolej yang tertekan, masalah penyesuaian, konflik dan persaingan dalam
pencapaian akademik.
Dalam satu
kajian yang dilakukan oleh Najib, Che Su, Zarina dan Suhanim (2005) dalam
kalangan seramai 1,923 pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM) mendapati
terdapat hubungan yang signifikan antara beban tugas dan stres akademik yang
dialami pelajar. Ini bermakna, semakin banyak tugasan dipikul oleh pelajar,
semakin tinggi stres akademik pelajar.
Dalam kajian
yang dilakukan oleh Ross, Niebling dan Heckert (1999) ,empat kategori faktor
utama stres yang dihadapi oleh pelajar universiti telah dikenalpasti iaitu
interpersonal, intrapersonal, akademik dan persekitaran Kajian yang menggunakan
Skala Stres Pelajar seagai salah satu instrument kajian mereka mendapati Kajian
ini juga mendapati faktor utama penyumbang stres belajar dari aspek akademik adalah
beban tugasan yang banyak dan mendapat gred yang rendah.
Mastura, Fadilah
& Akmar (2007) menganalisis faktor-faktor penyebab stres di kalangan
pelajar tahun dua, Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia Universiti
Teknologi Malaysia. Dan menggunakan soal selidik sebagai kaedah pengumpulan
data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kebanyakan responden menyatakan berasa
stres apabila bebanan tugas akademik terlalu banyak . arahan tugasan kuliah
yang kurang jelas , kesukaran mencari bahan rujukan di perpustakaan serta
melakukan banyak tugasan pada masa yang sama.
Persekitaran Pembelajaran
Faktor persekitaran pembelajaran boleh menyumbangkan kepada masalah
stres terhadap pelajar sama ada sekolah mahupun di univerisiti. Pelajar akan merasakan kurang berminat
terhadap sesuatu pelajaran disebabkan oleh persekitaran yang tidak menyenangkan
yang seterusnya boleh menjadi punca stress kepada pelajar.
Suraini (2005) dalam kajian beliau mendapati persekitaran
universiti merupakan punca kedua utama stres pelajar universiti selepas akademik.
Keadaan bilik kuliah yang tidak selesa dan peraturan universiti yang terlalu
ketat antara punca berlakunya stres di kalangan pelajar. Faktor persekitaran (bilik kuliah) menjadikan
pelajar berasa stres apabila tidak mempunyai tempat belajar yang selesa,
suasana bising semasa kuliah serta keadaan bilik kuliah yang agak sempit dan
kurang selesa. Dapatan kajian ini disokong oleh Riggio (2003) yang menekankan
bahawa faktor persekitaran pembelajaran boleh mendatangkan masalah stres kepada
individu. Susun atur fizikal bukan
sahaja dapat mempengaruhi sikap pelajar malah juga sikap pensyarah dan ini
dapat menyumbangkan kepada peningkatan akademik serta meningkatkan tingkah laku
pelajar. Suasana bilik kuliah yang positif bukan sahaja akan menggalakkan
pembelajaran yang menyeronokkan tetapi juga memberi ruang kepada pelajar untuk
lebih mudah dan cepat memahami pelajaran dengan cara yang lebih efektif.
Ross, Niebling dan Heckert (1999)
dalam kajian mereka juga telah mendapati bahawa persekitaran adalah
salah satu faktor utama stress belajar oleh pelajar uiversiti. Hasil kajian
mendapati faktor cuti semester dan masalah komputer merupakan faktor utama
penyumbang stres kepada pelajar.
No comments:
Post a Comment